Ideeën, ideeën, en nog eens ideeën

Absurde ideeën, geparkeerde ideeën en conceptideeën: het regende bijna ideeën tijdens het Innovation Lab van de Sustainable Business Challenge 2020 op vrijdag 20 november. De 60 talenten volgden workshops en kregen tools aangereikt om zoveel mogelijk ideeën te bedenken voor de business cases én deze vervolgens om te zetten in concrete oplossingen. De online dag bracht de teams stapsgewijs van idee naar concept. Een concept dat ze de komende weken kunnen gaan uitwerken.

Tijdens het Analyse Lab en de Inhousedag hebben de teamgenoten elkaar, het bedrijf en de business case goed leren kennen. Een goed uitgangspunt om tijdens het Innovation Lab los te barsten met het bedenken van creatieve ideeën!

Divergeren
De dag start met een pressurecooker die de deelnemers meeneemt in de technieken die je kunt gebruiken bij creatief denken. Moderator Emile Mazerant maakt met verschillende voorbeelden duidelijk hoe belangrijk het is je brein open te kunnen zetten, en patronen te doorbreken. In korte break-outs gaan teams aan de slag om enerzijds de ideeën die ze al hadden te parkeren, om vervolgens absurde ideeën te bedenken. Niets is te gek! De vrije setting helpt bij het bedenken van ideeën die ècht out of the box zijn. Zo komen de teams op een lange lijst van ideeën: ze hebben succesvol gedivergeerd.

Convergeren
Eenmaal gewapend met een hele hoop verschillende ideeën, kunnen de teams aan de slag met de COCD-box. Deze helpt hen bepalen welke ideeën realistisch, vernieuwend of allebei zijn. De oplossing die ze uiteindelijk aan het bedrijf zullen presenteren kan een combinatie van verschillende ideeën zijn, die samen een concept vormen. Aan het einde van de dag presenteert elk team aan twee andere teams -werkend aan het vraagstuk van een ander bedrijf-. De deelnemers geven aan dat het waardevol was te horen waar anderen aan hebben gewerkt: “We kregen een aantal concrete tips die we zeker gaan uitzoeken bij het uitwerken van onze oplossing, bedankt daarvoor!”.

De komende drie weken werken de teams hun innovatieve oplossing verder uit. Ze pitchen deze tijdens Finale op 11 december. Daar kiezen de bedrijfsvertegenwoordigers van Alliander, Grolsch, Waternet, ForFarmers en ENGIE welk team het meest veelbelovende idee heeft!