Innovation Lab: tocht naar een out-of-the box idee

Het bruiste van de energie bij Circl van ABN AMRO afgelopen vrijdag. Daar vond namelijk het Innovation Lab van de Sustainable Business Challenge 2019 plaats. De 60 talenten volgden workshops en kregen tools aangereikt om zoveel mogelijk ideeën te bedenken voor de business cases én deze vervolgens om te zetten in concrete oplossingen. Ook kregen de teams de kans om met experts in gesprek te gaan om hun ideeën te toetsen.

Op de Kick-off en de Inhousedag hebben de teamgenoten elkaar, het bedrijf en de business case goed leren kennen. Een goed uitgangspunt om tijdens het Innovation Lab los te barsten met het bedenken van creatieve ideeën!

Innovatie valideren bij doelgroep
Tijdens de opening werd de toon van de dag gezet. Sander Nieuwenhuizen gaf een interessante keynote over Tikkie en het valideren van innovatieve ideeën. Hij gaf de talenten inzicht in hoe je ervoor zorgt dat een oplossing ook daadwerkelijk aansluit bij de behoefte van de klant! Hierna kregen de deelnemers een training creatief denken om zo veel mogelijk ideeën te genereren. Ook kregen zij de tools aangereikt om deze vervolgens om te zetten naar innovatieve en concrete oplossingen. De hele dag werd er hard gewerkt en is er volop gebrainstormd en gediscussieerd. Ook de aanwezige experts hebben niet stil gezeten! De teams konden de door hen bedachte ideeën direct bij hen toetsen.

De teams hebben enorme stappen gezet! Deelnemer Sippora Zoutewelle werkt aan de case van ENGIE en vertelt: “Ik vond het Innovation Lab erg leerzaam. Het aangereikt krijgen van concrete tools om out-of-the-box ideeën te kunnen genereren vond ik persoonlijk erg fijn en vernieuwend. Daarnaast was het inspirerend om door Sander Nieuwenhuizen mee te worden genomen in het innovatieproces dat voorafging aan het succes van Tikkie. Tenslotte was het goed om onze ideeën alvast te kunnen toetsen bij de experts. Nu kijk ik met een frisse blik en open mind op richting de Finale!”

Enthousiast van jong talent
Ook Sanne Dekker, Employer Branding Specialist bij ABN AMRO, blikt terug op een geslaagde dag als partner van de Sustainable Business Challenge: “Het Innovation Lab was een dag vol inspiratie waarbij de teams een stapje dichterbij zijn gekomen tot concrete ideeën! Wie wordt niet enthousiast van jong talent dat zich inzet om het bedrijfsleven te adviseren in de duurzame transitie?”

De komende drie weken werken de teams hun innovatieve oplossing verder uit. Ze pitchen deze tijdens Finale op het hoofdkantoor van Waternet in Amsterdam. Daar kiezen de bedrijfsvertegenwoordigers van KLM, ProRail, Waternet, ForFarmers en ENGIE welk team het meest veelbelovende idee heeft!