Energieke aftrap van 7e editie

Een zaal vol enthousiaste talenten, 5 bedrijven én 5 uitdagingen. Afgelopen vrijdag vond op het hoofdkantoor van ProRail de Kick-off plaats van de 7e editie van de Sustainable Business Challenge. De deelnemende bedrijven dagen de talenten uit om tot een innovatieve en haalbare oplossing te komen voor hun duurzaamheidsvraagstuk.

Hoe kun je afval van vrachtvluchten duurzaam verminderen? Hoe kun je als veevoerbedrijf boeren stimuleren circulair te ondernemen? Of hoe kun je met water duurzame energiezekerheid versterken? Dit zijn voorbeelden van de uitdagingen waar de deelnemers dit jaar hun hoofd over breken. KLM, ProRail, Waternet, ForFarmers en ENGIE zijn op zoek naar dat ene baanbrekende idee voor hun duurzame business case. De 60 geselecteerde talenten, met zowel technische als sociale studieachtergronden, werken de komende periode in gemixte teams aan een oplossing die in de praktijk kan worden geïmplementeerd.

Aan de slag
Vanaf het eerste moment heerste er tijdens de Kick-off een enorme dosis voelbaar enthousiasme. Inés Plasmans-Levert, directeur Communicatie bij ProRail, trapten de dag af met een warm welkom: “De grootste bijdrage aan een duurzamer Nederland is het vergroten van het aandeel van het spoor in de mobiliteitsvraag van Nederland en Europa en tegelijkertijd willen we dat spoor zelf nog duurzamer maken. Daar hebben we innovatief en duurzaam talent hard voor nodig.”. Daarna konden de teams niet wachten om zelf aan de slag te gaan. De deelnemers leerden elkaar kennen en kregen een workshop vraagstukanalyse. Daarmee waren de teams goed voorbereid om de bedrijfsvertegenwoordigers de hemd van het lijf te vragen om het vraagstuk écht te doorgronden.


“Ik vond het een super start van de Sustainable Business Challenge. De hele dag zat er een goede energie in de groep en we zijn met volle motivatie aan de vraagstukken begonnen.” vertelt Vera Gijsbertsen, die met haar team aan de case van ForFarmers aan de slag gaat. “Door de Kick-off heb ik nog meer zin gekregen om met deze uitdaging aan de slag te gaan de komende periode!”

Genoeg kritische vragen
Ook Thomas Möhring, bedrijfsvertegenwoordiger van ProRail, blikt terug: “Ongelooflijk mooi om te zien met hoeveel energie en enthousiasme de talenten de duurzaamheidsvraagstukken tijdens deze aftrap oppakken. Kritische vragen worden zeker niet geschuwd en ik merkt dat de frisse blik ons perspectief verbreedt. Ik kijk enorm uit naar het vervolg van de challenge en met name de oplossingen waar de teams mee gaan komen”

Programma Sustainable Business Challenge
In 1,5 maand worden de teams met workshops en trainingen ondersteund in het creatieve proces om tot een innovatieve oplossing voor hun vraagstuk te komen. Op 15 november worden de talenten door de deelnemende bedrijven tijdens de Inhousedag uitgenodigd en krijgen ze een kijkje in de keuken én de kans om zich te profileren. Op het Innovation Lab op 22 november krijgen de talenten workshops en tools om zoveel mogelijk ideeën te genereren en deze vervolgens om te zetten naar innovatieve en concrete oplossingen. Tijdens Finale presenteren alle teams hun idee aan de jury, waar uiteindelijk het team met het meest veelbelovende idee wordt gekozen.

Wil je meer zien van de dag? Check dan ons fotoalbum op Facebook!