Nieuws

Interessante verslagen van eerdere edities en natuurlijk alle laatste updates over de challenge van 2018 vind je hier. Laat je inspireren!

De winnaar van 2018 is bekend!

Met een app die duurzame mobiliteit bij medewerkers stimuleert wint het team van Enexis de Sustainable Business Challenge 2018. Dat maakte de jury bekend tijdens de Finale op vrijdagmiddag 7 december bij Waternet, waar de teams die door ENGIE, KLM, Nuon, Waternet en Enexis waren meegenomen naar de Finale hun innovatieve ideeën presenteerden voor de duurzame businessvraagstukken.

De afgelopen maanden werkten de teams aan innovatieve én concrete ideeën voor de duurzame businessvraagstukken van de 5 bedrijven. Met trainingen en workshops werden de talenten ondersteund in het creatieve proces om tot een vernieuwende oplossing te komen.

Tijdens de Finale presenteerden de teams hun ideeën aan de jury, bestaande uit Antoine Heideveld (directeur, Het Groene Brein), Tanja Roeleveld (Programma Manager Duurzaam & Betrokken Ondernemen, Landal GreenParks) en DJ100’er Bob Hendrikx (Founder, Super Power & The Motown Movement). De jury beoordeelde de oplossingen op onder andere innovativiteit en haalbaarheid om te beslissen welk team zich de winnaar van de Sustainable Business Challenge 2018 mocht noemen.

Geen makkelijke keus
Goed voorbereid door de opgedane kennis en pitch workshop, presenteerden de 5 teams hun oplossingen aan een volle zaal en de jury. “Alle oplossingen hebben waardevolle elementen en dat maakt de keuze lastig. Waar de ene oplossing innovatiever was, scoorde de ander weer veel hoger op haalbaarheid”, vertelt juryvoorzitter Antoine Heideveld enthousiast: “Dat heeft ons in de beslissing uiteindelijk doen kijken naar het totaalplaatje!”

Het winnende team van Enexis wist bewustwording van duurzame mobiliteit te koppelen aan verbondenheid tussen collega’s. Ze ontwikkelden een app waarin medewerkers door middel van gamification samen kunnen werken aan duurzame mobiliteit. Henriette Verhoeven van Enexis was niet alleen enthousiast over de oplossing, maar ook trots op de instelling van het team: “Dit team heeft precies de energie die nodig is om iets van A naar B te krijgen binnen een bedrijf, met name wanneer je duurzame verandering wilt bewerkstelligen!”

Voor alle bedrijven oplossingen met potentie
Niet alleen Enexis ziet potentie in de ontvangen oplossingen. De teams van ENGIE  plannen op het moment afspraken in met het bedrijfsleven om de ideeën in de praktijk te brengen. Daarnaast vertelt Wouter Wolfswinkel van Nuon: “Het team dat wij hebben meegenomen naar de Finale kwam met een idee dat wij eigenlijk direct kunnen toepassen, een eenvoudige 360 oplossing. We zouden wel gek zijn om dit niet in de praktijk te brengen. Het is binnen no-time terugverdient!” Esmée van Veen van KLM gaf ook aan elementen zo snel mogelijk toe te willen passen: “Ik zou willen vragen, waar kunnen we die verf bestellen?” Waternet neemt de insteek van alle oplossingen mee en heeft het inzicht verkregen dat goede creatieve ideeën, soms ook simpel en daarmee snel haalbaar kunnen zijn. Al met al zijn alle bedrijfsvertegenwoordigers verbaasd door het resultaat en zo te horen zien we straks allerlei ideeën van deze editie terug in de praktijk!

Meer weten?
Wil je meer weten over de vernieuwde oplossingen van de teams? We vertellen er graag meer over! Neem contact op via info@sustainablemotion.nl