De eerste editie van de Sustainability Challenge vond plaats in oktober en november 2013. Unilever, PostNL Pakketten, Koninklijke BAM groep, Vitens en Alliander lieten zich tijdens de toonaangevende competitie 2 maanden lang adviseren over actuele duurzaamheidvraagstukken door een nieuwe generatie met kennis van duurzaamheid. Het winnende team kreeg een Fairphone en mocht het idee bij het management van het bedrijf presenteren.
Team De Groene Weg, het winnende team, adviseert PostNL om niet alleen te kijken naar de duurzaamheid van de nieuwe pakketcollectie, maar ook de duurzaamheid van de huidige pakketbezorg te verbeteren. De oplossing schuilt in het inzetten van nieuwe en duurzamere technologien op het gebied van transport, het integrereren van de nieuwe pakketcollectie in de huidige pakketbezorging en het mogelijk maken van persoonlijk en flexibel contact tussen de klant en de pakketbezorger door middel van mobiele applicaties. Deze combinatie maakt de huidige en de nieuwe service van PostNL duurzamer ten opzichte van het milieu en stimuleert ook sociale duurzaamheid.