Facts & Figures

De Sustainable Business Challenge is inmiddels uitgegroeid tot dé challenge met impact! Er zijn tientallen oplossingen bedacht én geïmplementeerd in de praktijk en meer dan 20% van de deelnemers hebben een toffe stage of baan aan de challenge overgehouden.

De vierde editie van de Sustainable Business Challenge vond plaats in 2016. IKEA, Enexis, VolkerWessels, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en ENGIE daagden 100 studenten en young professionals met 5 actuele vraagstukken. Het team dat er qua vorm én inhoud uitsprong was het team van Enexis. Zij bedachten een antwoord op het vraagstuk: “Een tweede leven voor het Nederlandse gasnet”.

Het team bedacht de Infinite flow: het gasnet wordt gevuld met een revolutionair soort vloeibare batterij waarmee duurzame energie grootschalig kan worden opgeslagen (iets wat tot nu toe nog niet mogelijk was). Hoe werkt dit precies? Thuis opgewekte stroom wordt in het Infinite Flownet opgeslagen, waar vrijwel iedereen – net als aan het huidige gasnet – op aangesloten is. In dit opslagnetwerk hoeven vraag en aanbod niet continu in balans te zijn zoals in het elektriciteitsnetwerk. Dit grootschalig opslagsysteem is efficiënter dan losse accu’s en zorgt ervoor dat er ook op donkere, windstille dagen duurzame energie kan worden gebruikt.

De derde editie van de Sustainability Challenge vond plaats in 2015. Eneco, ProRail, Cofely, VolkerWessels en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gingen met studenten en starters aan de slag met een duurzaamheid gerelateerd vraagstuk binnen hun organisatie. Team Waterschappeijk van HHNK ging er met de winst vandoor: “morgen toepasbaar met potentiele enorme impact”

De oplossing van het winnende team heeft een hoge impact en is morgen al toepasbaar. Het team heeft ‘The Green ROOTine’ bedacht, een zuiverende kas. “Deze kas maakt waterzuivering efficiënter en sociaal aantrekkelijker.” De zuiverende kas kan HHNK een flinke energiebesparing opleveren. Dit draagt bij aan het behalen van de doelen gesteld in het SER energieakkoord. Bovendien kan de vrijgekomen ruimte worden ingezet om burgers op een positieve manier te betrekken bij het waterschap.

De tweede editie van de Sustainability Challenge vond plaats in 2014. Liander, Vitens, PostNL Pakketten, VolkerWessels en Cofely waren allemaal op zoek naar vernieuwende ideeën en een frisse blik op een actueel duurzaamheidvraagstuk.Het thema dit jaar was Duurzame stedelijke omgeving. De grote steden groeien en hebben vaak direct te maken met de nadelen van niet duurzame oplossingen.

Het winnende team bedacht de “cable solution platform” voor Liander. Het team ontwikkelde een duidelijk overzicht van het huidige netwerk van kabels, en wilde gezamenlijke opgravingen mogelijk maken. Hierdoor worden kosten bespaard en overlast in de straat geminimaliseerd. Daarnaast ontwikkelden zij de “plug ’n play cablebox”, waarin de oude kabels gemakkelijk uit de grond gehaald kunnen worden en de nieuwe kabels direct in een kabelgoot geplaatst worden.

De eerste editie van de Sustainability Challenge vond plaats in oktober en november 2013. Unilever, PostNL Pakketten, Koninklijke BAM groep, Vitens en Alliander lieten zich tijdens de toonaangevende competitie 2 maanden lang adviseren over actuele duurzaamheidvraagstukken door een nieuwe generatie met kennis van duurzaamheid. Het winnende team kreeg een Fairphone en mocht het idee bij het management van het bedrijf presenteren.

Team De Groene Weg, het winnende team, adviseert PostNL om niet alleen te kijken naar de duurzaamheid van de nieuwe pakketcollectie, maar ook de duurzaamheid van de huidige pakketbezorg te verbeteren. De oplossing schuilt in het inzetten van nieuwe en duurzamere technologien op het gebied van transport, het integrereren van de nieuwe pakketcollectie in de huidige pakketbezorging en het mogelijk maken van persoonlijk en flexibel contact tussen de klant en de pakketbezorger door middel van mobiele applicaties. Deze combinatie maakt de huidige en de nieuwe service van PostNL duurzamer ten opzichte van het milieu en stimuleert ook sociale duurzaamheid.