Nieuws

Interessante verslagen van eerdere edities en natuurlijk alle laatste updates over de challenge vind je hier. Laat je inspireren en ontdek de mogelijkheden!

Terugblik op voorgaande edities

Het is alweer vier jaar geleden dat de Sustainable Business Challenge voor het eerst werd georganiseerd: SustainableMotion werkte toen al een aantal jaar samen met een groep voor wie duurzaamheid niet meer dan vanzelfsprekend is: Aan de ene kant de nieuwe generatie studenten en starters en aan de andere kant bedrijven die willen verduurzamen. Om deze twee groepen nog beter aan elkaar te koppelen werd er een nieuw concept ontwikkeld: de Sustainable Business Challenge. Het is tijd voor een tussenstand: wat zijn de resultaten na vier succesvolle edities?

Editie 2013

De eerste editie zette de toon: met bedrijven als Unilever, PostNL, Alliander, Vitens en BAM was de aandacht hoog en de potentie tot impact groot. Nadat het traject was afgelopen was voor velen de verwachting overtroffen. Zo voegde de winnaar van de challenge, PostNL, de daad bij het woord en werd er direct begonnen met de uitvoer van de winnende oplossing. In een pilot werden de nieuwe concepten getest die het winnende team had aangedragen voor het terugdringen van de congestie en CO2 uitstoot in binnensteden door pakketbezorging. Niet alleen met de oplossingen werd na de challenge wat gedaan: ook een groot deel van deelnemers vond een weg naar hun bedrijf. Zo nam Alliander bijvoorbeeld direct na de challenge al meer dan 6 deelnemers in dienst.  Kortom: een succesvol jaar, en de verwachtingen voor de editie van 2014 lagen hoog.

 

Editie 2014 

Met een goede dosis ervaring en enthousiasme werd de tweede editie georganiseerd. BAM en Unilever maakten plaats voor twee nieuwe partijen: VolkerWessels en Cofely. Deze twee partijen maakten in de editie van 2014 voor het eerst de deelnemers van de challenge mee: de nieuwe generatie met een hart voor duurzaamheid en een mind voor business. Dat beviel hen goed en zij zijn jaar op jaar vertegenwoordigd bij de Sustainability Challenge en in andere evenementen van SustainableMotion. Voor VolkerWessels was de match met deze generatie door de innovatieve business case al helemaal 1 op 1: Het winnende team ontwikkelde een business model voor een circulaire stad, een idee dat VolkerWessels in de toekomst misschien wel erg veel kan gaan opleveren.

Editie 2015 

Dit jaar bleken bedrijven klaar voor de volgende stap: van mooie plannen verschoof de focus nu echt naar direct uitvoerbare oplossingen met hoge impact. Met 5 topbedrijven Eneco, ProRail, Cofely, VolkerWessels en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier ontstond de mogelijkheid om die stap ook echt te maken. Na een zenuwslopende challenge en een terechte winnaar is dit jaar gebleken dat de echte winst pas behaald kan worden in het na-traject: niet alleen de winnaar, het Hoogheemraadschap, maar ook ProRail laat zien dat de ideeën van deze nieuwe generatie direct uitvoerbaar zijn. Bij zowel ProRail als het Hoogheemraadschap wordt er druk gewerkt aan de eerste pilot en is het gesprek met alle betrokken partijen hard bezig.

Editie 2016 

Na vier succes edities, begint zichtbaar te worden wat er allemaal mogelijk is door de Sustainable Business Challenge. Ouddeelnemers gaan aan de slag bij hun bedrijven en meerdere pilots worden uitgevoerd op basis van de business cases van de teams. Met 5 topbedrijven Ikea, Engie, VolkerWessels, Hoogheemraadschap Hollandsnoorderkwartier en Enexis was de potentie ook zeker weer aanwezig om impact te gaan maken. Na een strijd op hoog niveau, was het de moeilijke keus aan de jury om toch het meest veelbelovende team tot winnaar uit te roepen. Team Enexis won uiteindelijk de editie van 2016, door de enorme potentiële impact die hun concept bood: van oud gasnet naar duurzame batterij!

Benieuwd naar de ontwikkelingen? Blijf op de hoogte via Twitter & Facebook van SustainableMotion!